Doorgaan naar hoofdcontent

Zon op een grijze dag

Lieve Glenn

Eigenlijk ben ik te moe om hier wat neer te zetten, maar de wil wint het van de vermoeidheid. Want je weet, schrijven is mijn therapie. En ik mag zeker niet ongemoeid laten hoe moedig
ik jou vind! Jij bent echt ontzettend dapper. Een kunstig strijder. Een mannetje die voor t leven kiest en wel met volle teugen! Daar kunnen een hoop mensen nog heel veel van leren, wist je dat? Wie zegt dat kleine jongetjes van 15 maanden geen invloed kunnen uitoefenen, die zal mama es wat vertellen! In gedachten dan ;-)

Een grote dag. De operatie! Eentje waar ik na gisteravond zeker wel vertrouwen in had, door de professor die mama t gevoel gaf dat ie dit varkentje wel even zou gaan wassen. Nou, en dat heeftie!
Het was vanmorgen al vroeg dag voor mama. Half zes was t toen ik wakker werd, helaas, in het hotel. (Ronald McDonaldhuis zit vol) Mama vloog bijna uit bed, aangezien ik jou nog in bad zou doen. Ik zei tegen mezelf t rustig aan te doen. Kon de hele dag nog vliegen. Dus.

Na t badderen kreeg je een roesje. Schijnt normaal erg smerig te zijn. Jij slobberde t zo naar binnen. Het vingerprikje onderging je ook zomaar. In halfdronken toestand liepen we samen naar de OK. Inmiddels liepen bij mama de tranen over t gezicht. In het voorportaal gaf mama t op. Papa heeft de taak van de narcose op zich genomen. Soms kun je je zo'n loser voelen. Al dan niet terecht, maar papa heeft t geweldig gedaan. Dat is zeker wel aan hem toevertrouwd! Toppapa en topvent waar k al net zo blij mee ben :-) Tijdens de narcose lag je binnen 10 minuten te slapen. Wat erg snel is!

In het restaurant gingen je pa en ma ontbijten, die we al bekvechtend  verlieten. We gingen de stad. Papa vond dit werkelijk n fantastisch idee ;-)
Na 3 uur opereren werden we gebeld! Het was al klaar. Erg snel vond mama. Echt schat, je weet niet wat je hier kunt verwachten. De ene keer is t dit en de andere keer dat. Denken kun je maar beter niet doen, want t pakt toch steeds anders uit. Vooral als t je niet naar de zin gaat...
Na een hoop gewacht en ge-ijsbeer, mochten we eindelijk bij jou op de kinderIC.En daar lig je weer. Met al die toeters en bellen. Je wordt beademd, er loopt een arterielijn met 5 infuuslijntjes, 2 drains vanuit de longen, plakkers voor je hartslag bij te houden. Een katheter en ook een sonde. Mn kleine vent. Wel vele malen minder toeters en bellen als de vorige keer. Gelukkig. Blijft een akelig gezicht, dat wel. Mama had er opnieuw rekening mee gehouden volledig in te storten. Opnieuw bleef t uit, maar er waren heus wel tranen, dat kan ook echt niet anders. De echte ontlading moet nog komen.

Vandaag ook weer veel mensen aan je bed. Dokters en cardiologen, zaalartsen, verpleegkundigen. De chirurg zei dat je een fenomeen bent in de medische wereld. De zaalarts van vorig jaar kwam nog even kijken. Hij vertelde dat ze het verhaal in de boeken willen krijgen. Nou, hoe tof is dat! Voor het geval, wat niet te hopen is, er een geval nr 8 komt ergens in dexe wereld. Wij zijn benieuwd naar t verhaal :-)

Best wel bijzonder deze dag. Door alles heen leer je ook andere mensen kennen. Met hun bijzondere verhalen. Ooit zal deze dag ook weer een herinnering zijn. We zullen in n stijgende lijn gaan. Gebroken harten zullen gelijmd worden. Wel met sporen, maar die mogen er zijn.

Liefs
Je Mama

Reacties

Populaire posts van deze blog

tien

Lieve Glenn,  Sinds jij er bent is er niets meer van mijn perceptie van tijd overgebleven. Wat eerder een dag duurde lijkt soms, maar dan in het slechtste geval, op een jaar en wat een jaar is, vliegt soms voorbij alsof het een dag was.  In the morning when I wake And the sun is coming through Oh, you fill my lungs with sweetness And you fill my head with you Shall I write it in a letter? Shall I try to get it down? Oh, you fill my head with pieces Of a song I can't get out Can I be close to you? (Paper Kites -Bloom) Waar het toen jij zo ziek bleek en daarom onze wereld tot stilstand kwam - en lang daarna, met elk liedje op de radio over jou en ons leek te gaan, zo ging die wereld weer langzaam draaien en zijn die liedjes onderdeel geworden van wat is geweest. Hoe bijzonder is het dat, want ik luister ze niet elke dag, ze wanneer ze voorbijkomen ik weer even terug mag naar toen. Tien jaar geleden.  De tijd van opschudding, de tijd tussen hoop en vrees.  I'd be lost without you

Een ware hel

Lievelieve Glenn, Mannetje mannetje, waar zijn we in terecht gekomen! Kotsmisselijk ben ik ervan. Vanavond onder het mes..wat een onzekerheid! De angst om jou kwijt te raken duizelt me in alle vezels van mijn lijf. Het raakt me tot in het diepst van mn ziel. Verder kijken bestaat niet. Leven in het hier en nu, zoals de maatschappelijk werkster ook zei. Kijkend naar jou handjes, haartjes, voetjes, oogjes besef ik me zo erg dat wij bij elkaar horen. Zometeen word je opgehaald. Ik probeer met alle macht me te focussen op mijn ademhaling, maar een seconde later word ik alweer door de realiteit ingehaald. De sneltrein dendert maar door. Waar stopt ie even..zodat ik weer even op adem kan komen. Mama weet niet waar ze op moet hopen. Waar haal ik het vandaan...hoe ga ik dit redden? Een ware uitputtingsslag! Lieverd, ik zal je moeten laten gaan voor nu...ik hoop dat jij sterk zult zijn, zodat je met ons opgroeit tot een sterke vent! En de liefde mag ervaren die ik jou zo ontzettend toewens!

Hier en nu

Liefste Glenn Mama zit in de stoel wat te staren naar dat scherm met alle nummertjes en curvers. Doodeng eigenlijk. Weer een nieuwe stap om het vertrouwen terug te krijgen. Al ga ik er vanuit dat die dokters heus wel weten wat ze doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan dat ik het voel. Want lief ventje, vanaf vandaag ga jij zonder extra zuurstof door het leven. En dan te bedenken dat je pas vier weken geleden die verschrikkelijke operatie onderging. En nog geen week later de volgende. Het lijkt allemaal alweer zo ver weg. Wat ben jij een kanjer! Wat een veerkracht en wat maakt mij dat ontzettend trots dat je hier allemaal door heen bent gekomen. Al durf ik niet zover vooruit te kijken, het zijn dit soort lichtpuntjes waar mama weer hoop uit kan putten. Daarom leef ik bij de dag. Zoveel mogelijk in het hier en nu... Met mama gaat het op en af. Zolang ze er niet over hoeft te praten gaat het redelijk. Voor nu is dat goed. Het vervolg ligt voor mijn gevoel nog te ver buiten handberei