Doorgaan naar hoofdcontent

Open huis

Een gesprek

'Hoe gaat het met je?'
'Het gaat aardig, maar wel met ups en downs'...
'Bij het lezen van je blogs vroeg ik me weleens af of je het nu niet kan laten gaan en verder kan gaan met je leven. Het is nu toch goed? Glenn doet het goed, dan gaat het met jou toch ook goed?'
'Was het maar zo simpel, dat het kon' zeg ik. 'Ik zou ervoor tekenen!'
'Ik had t er al over met mijn vrouw. Ze zei inderdaad dat het afscheid nemen van je kind en niet weten hoe het verder zal gaan, diepe sporen achter laat. Hoe je het wendt of keert.'
Ik voel een opluchting. Gelukkig, iemand die het een beetje snapt.

Lieve Pluis

Mama krijgt vaak de vraag hoe het nu met haar is. Het gaat een stuk beter. De therapie doet z'n werk godd, mama heeft hele lieve mensen om zich heen en ik heb thuis de boel op de rit.
Alleen die flashbacks. Het is iets ongecontroleerds. Iets wat vastgeplakt zit in je lijf en hoofd. Iets wat er met voorzichtigheid en veel geduld losgeweekt kan worden.

Mama kende de wereld niet van het kinderziekenhuis. Had er nooit over nagedacht. Dat hoefde ook niet. En nu iz dat allemaal anders. En t is echt waar, alsof je deze even verlaat en voet zet in een hele andere wereld. Een kijkje 'out of space'. Een wereld die je alleen kent, zodra je het zelf hebt meegemaakt.

In die onverwachte wereld krijg je te horen dat je kind ernstig ziek is en dat als er niks gaat gebeuren, je kind het niet zal halen en dood zal gaan ten gevolge van de ernstige situatie. DOOD! Mijn kind! Hartverscheurend. Wat een spanning. Wat een machteloosheid. Het is toe kijken en maar zien waar t schip strand. Ik moest mezelf volledig overgeven aan dat, waarvan ik niet wist waar het zou eindigen.
Het gevoel raakt mij tot diep in mijn vezels. In mijn tenen vernam ik de pijn en de angst van het kunnen verliezen van jou. Wat een uitputtingsslag.

Zo waren er meerdere momenten. Het horen van de diagnose. De operatie. Het horen van de verkeerde diagnose en de tweede ingreep. Het leven tussen hoop en vrees. Twee zware operaties in een week tijd. Steeds werd mijn hart verscheurd. Tijd voor het lijmen was er niet. De wonden werden alleen maar dieper.

Het verwerken gaat verder dan loslaten. Het bestaat uit mijn hart weer bij elkaar rapen en alle stukjes proberen weer aan elkaar te lijmen. Er zullen stukjes zijn die ik niet meer terug zal kunnen plakken. Ze zijn achtergebleven.

Zoals mama al eerder zei, geduld is hier echt bij geboden. Mezelf de tijd gunnen. Lief zijn voor mezelf. Al vind ik dit een zware opgave. Ik ben weer onzeker geworden door wat er gebeurd is. Mama wil niet verdrietig zijn, maar gewoon verder met haar leven. Het een plekje kunnen geven en de pijn uitbannen, uit al die vezels van mijn lijf. 

Ooit kom ik daar. Al loopt de wereld vier passen vooruit. Het waren er zes.

Ooit...

Liefs
Je Mama

Reacties

  1. mooi beschreven. Dat wil ik ook, de pijn uitbannen, uit elke vezel van mijn lijf. Het lukt niet, als trage weeen komt het elke keer weer terug. Erdoorheen is gaan, is het enige dat helpt. Dat is de lijm voor je hart. Dat doe je samen met alle lieve mensen om je heen, ik net zo. Niet alleen, dat hoeft ook niet, samen, maar wel zelluf doen. Zelluf opkrabbelen en al die bergen verzetten. We komen er wel, stapje voor stapje.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

tien

Lieve Glenn,  Sinds jij er bent is er niets meer van mijn perceptie van tijd overgebleven. Wat eerder een dag duurde lijkt soms, maar dan in het slechtste geval, op een jaar en wat een jaar is, vliegt soms voorbij alsof het een dag was.  In the morning when I wake And the sun is coming through Oh, you fill my lungs with sweetness And you fill my head with you Shall I write it in a letter? Shall I try to get it down? Oh, you fill my head with pieces Of a song I can't get out Can I be close to you? (Paper Kites -Bloom) Waar het toen jij zo ziek bleek en daarom onze wereld tot stilstand kwam - en lang daarna, met elk liedje op de radio over jou en ons leek te gaan, zo ging die wereld weer langzaam draaien en zijn die liedjes onderdeel geworden van wat is geweest. Hoe bijzonder is het dat, want ik luister ze niet elke dag, ze wanneer ze voorbijkomen ik weer even terug mag naar toen. Tien jaar geleden.  De tijd van opschudding, de tijd tussen hoop en vrees.  I'd be lost without you

Een ware hel

Lievelieve Glenn, Mannetje mannetje, waar zijn we in terecht gekomen! Kotsmisselijk ben ik ervan. Vanavond onder het mes..wat een onzekerheid! De angst om jou kwijt te raken duizelt me in alle vezels van mijn lijf. Het raakt me tot in het diepst van mn ziel. Verder kijken bestaat niet. Leven in het hier en nu, zoals de maatschappelijk werkster ook zei. Kijkend naar jou handjes, haartjes, voetjes, oogjes besef ik me zo erg dat wij bij elkaar horen. Zometeen word je opgehaald. Ik probeer met alle macht me te focussen op mijn ademhaling, maar een seconde later word ik alweer door de realiteit ingehaald. De sneltrein dendert maar door. Waar stopt ie even..zodat ik weer even op adem kan komen. Mama weet niet waar ze op moet hopen. Waar haal ik het vandaan...hoe ga ik dit redden? Een ware uitputtingsslag! Lieverd, ik zal je moeten laten gaan voor nu...ik hoop dat jij sterk zult zijn, zodat je met ons opgroeit tot een sterke vent! En de liefde mag ervaren die ik jou zo ontzettend toewens!

Hier en nu

Liefste Glenn Mama zit in de stoel wat te staren naar dat scherm met alle nummertjes en curvers. Doodeng eigenlijk. Weer een nieuwe stap om het vertrouwen terug te krijgen. Al ga ik er vanuit dat die dokters heus wel weten wat ze doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan dat ik het voel. Want lief ventje, vanaf vandaag ga jij zonder extra zuurstof door het leven. En dan te bedenken dat je pas vier weken geleden die verschrikkelijke operatie onderging. En nog geen week later de volgende. Het lijkt allemaal alweer zo ver weg. Wat ben jij een kanjer! Wat een veerkracht en wat maakt mij dat ontzettend trots dat je hier allemaal door heen bent gekomen. Al durf ik niet zover vooruit te kijken, het zijn dit soort lichtpuntjes waar mama weer hoop uit kan putten. Daarom leef ik bij de dag. Zoveel mogelijk in het hier en nu... Met mama gaat het op en af. Zolang ze er niet over hoeft te praten gaat het redelijk. Voor nu is dat goed. Het vervolg ligt voor mijn gevoel nog te ver buiten handberei