Doorgaan naar hoofdcontent

tien

Lieve Glenn, 

Sinds jij er bent is er niets meer van mijn perceptie van tijd overgebleven. Wat eerder een dag duurde lijkt soms, maar dan in het slechtste geval, op een jaar en wat een jaar is, vliegt soms voorbij alsof het een dag was. 

In the morning when I wake
And the sun is coming through
Oh, you fill my lungs with sweetness
And you fill my head with you

Shall I write it in a letter?
Shall I try to get it down?
Oh, you fill my head with pieces
Of a song I can't get out

Can I be close to you?
(Paper Kites -Bloom)

Waar het toen jij zo ziek bleek en daarom onze wereld tot stilstand kwam - en lang daarna, met elk liedje op de radio over jou en ons leek te gaan, zo ging die wereld weer langzaam draaien en zijn die liedjes onderdeel geworden van wat is geweest. Hoe bijzonder is het dat, want ik luister ze niet elke dag, ze wanneer ze voorbijkomen ik weer even terug mag naar toen. Tien jaar geleden. De tijd van opschudding, de tijd tussen hoop en vrees. 

I'd be lost without you
You're someone to care for
Someone to be there for
Oh, look at us now

We will make it through, somehow
We will make it through, somehow
(Krezip - Lost without you) 

En nu wordt je gewoon 10. Waar ik je het eerste jaar groot keek uit angst en een intens gevoel van onmacht, uit een soort wantrouwen omdat alles waar ik in geloofde niet meer zeker was. 
En daarom ben ik enorm dankbaar voor de afgelopen jaren met jou. Het mocht toch, tegen heel veel bange verwachtingen in!

And if you were to ask me
After all that we’ve been through
“Still believe in magic?”
Oh, yes, I do
(Coldplay - Magic)

Soms hoor ik weleens mensen die hun ongeluk dankbaar zijn, omdat ze daar wijze lessen van hebben geleerd. Nee, dat ben ik niet. Verre van zelfs. Het ongeluk hoort bij het leven, dat is een gegeven. De kwetsbaarheid die het met zich mee brengt is prachtig hoor, begrijp me niet verkeerd. Je kind zo zien lijden wens ik niemand toe. 

Soms huil ik als ik die liedjes hoor. Ik hoor dan weleens een strenge stem opduiken. Bijvoorbeeld dat ik mezelf aanstel. Stemmen van mensen die niet begrepen waar ik het over had met mijn verdriet en angsten. En dat is ook oke. Zij mogen het denken, het is immers mijn zaak niet. En ik mag huilen want dat is hun zaak niet. 

Come out while the rain is gone
Slow down breathing on your own
And the world keeps spinning around while we dive in it
And the world is in stone leaving marks on our skin

Cold wind beneath our wings
Bracing out till we let it in
Don't we all fall
Don't we all fall 
(Dotan - Fall)

Ik ben trots op je. Vaak kan ik je wel opeten, met je grapjes, rariteiten. Soms ben ik boos op je, vanwege diezelfde rariteiten ;) Het komt wel goed met jou! Sterker nog, het is al goed. Je komt er wel, op je geheel eigen wijze. 

Liefs
Mama 


Reacties

  1. Wat mooi geschreven Geertje!
    Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal, Glenn is tien..
    Wat een heerlijk joch is hij toch.
    Nog vele mooie jaren samen. X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een ware hel

Lievelieve Glenn, Mannetje mannetje, waar zijn we in terecht gekomen! Kotsmisselijk ben ik ervan. Vanavond onder het mes..wat een onzekerheid! De angst om jou kwijt te raken duizelt me in alle vezels van mijn lijf. Het raakt me tot in het diepst van mn ziel. Verder kijken bestaat niet. Leven in het hier en nu, zoals de maatschappelijk werkster ook zei. Kijkend naar jou handjes, haartjes, voetjes, oogjes besef ik me zo erg dat wij bij elkaar horen. Zometeen word je opgehaald. Ik probeer met alle macht me te focussen op mijn ademhaling, maar een seconde later word ik alweer door de realiteit ingehaald. De sneltrein dendert maar door. Waar stopt ie even..zodat ik weer even op adem kan komen. Mama weet niet waar ze op moet hopen. Waar haal ik het vandaan...hoe ga ik dit redden? Een ware uitputtingsslag! Lieverd, ik zal je moeten laten gaan voor nu...ik hoop dat jij sterk zult zijn, zodat je met ons opgroeit tot een sterke vent! En de liefde mag ervaren die ik jou zo ontzettend toewens!

Hier en nu

Liefste Glenn Mama zit in de stoel wat te staren naar dat scherm met alle nummertjes en curvers. Doodeng eigenlijk. Weer een nieuwe stap om het vertrouwen terug te krijgen. Al ga ik er vanuit dat die dokters heus wel weten wat ze doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan dat ik het voel. Want lief ventje, vanaf vandaag ga jij zonder extra zuurstof door het leven. En dan te bedenken dat je pas vier weken geleden die verschrikkelijke operatie onderging. En nog geen week later de volgende. Het lijkt allemaal alweer zo ver weg. Wat ben jij een kanjer! Wat een veerkracht en wat maakt mij dat ontzettend trots dat je hier allemaal door heen bent gekomen. Al durf ik niet zover vooruit te kijken, het zijn dit soort lichtpuntjes waar mama weer hoop uit kan putten. Daarom leef ik bij de dag. Zoveel mogelijk in het hier en nu... Met mama gaat het op en af. Zolang ze er niet over hoeft te praten gaat het redelijk. Voor nu is dat goed. Het vervolg ligt voor mijn gevoel nog te ver buiten handberei