Doorgaan naar hoofdcontent

Poes.

Het was gewoon een poes, die poes van ons. Ik had haar zelf uitgekozen. Ooit, op een boerderij. Ik wilde een witte, maar de witte was geen vrouwtje. Deze zou het daarom worden. Wit met zwart en onder haar neus een typisch zwart snorretje. Een echt maatje voor onze andere poes. 

Ze kroop in alle bakjes. In alle dozen en op alle dekentjes, waarna ik verzuchtte over wat voor een haarbal ze eigenlijk was. Met haar altijd natte neus waarmee ze tegen je arm tikte en die tong, die altijd over je hand likte. Eentje die met je meeliep als je een rondje buiten liep. Zo liep ze een keer mee tot aan de supermarkt. Ik liep toen gauw naar binnen, om meteen te hopen dat ze me niet gevolgd was, de winkel in. 
Zoals ze altijd melk dronk uit de bekers van het kroost als we even de andere kant op keken. Ze was eigenlijk heel normaal en gewoon, die kat van ons.

Ze was er altijd. Een aanvulling in het huis. Net als een meubel. En eigenlijk veel meer dan dat. De eerste jaren zonder kinderen. 
Ze 'maakte het allemaal mee'; alleen thuis als we weer eens op vakantie gingen, onze bruiloft, onze tocht in het krijgen van kinderen, de vijf weken alleen thuis, toen we in het ziekenhuis waren met baby Glenn. Toen wij samen groot werden, was zij er altijd bij.

En ja. Ik vervloekte haar weleens. Zo liep ze vaak in de weg. En als er weer een pittige dag voorbij was, kwam zij nog even te zeuren en miauwen. Om eten vooral. De liefde ging echt door de maag. Zoals bij iedere andere kat. Ze kreeg de laatste jaren wat minder aandacht, door de drukte van alle dag. 

Zo lag of zat (het liefste liggend, opgekruld) op of onder de bank, op de stoel. Of bij een van ons. Stiekem (wat is stiekem, dat deed ze gewoon) liep ze naar boven wanneer de deur open stond. Languit liggen op tafel. Bovenop de post. Zo nam ze in haar jongste jaren nogal eens wat vogels mee. Muizen waren te min. Zij kwam met eksters thuis. Van die brutale. Het hoofd vond ik ergens in de kamer, terwijl de veren uit haar bek staken en ze rustig het lijf zat te verorberen. Ik kon haar toen wel schieten. 

De liefste poes voor onze kinderen. Nog nooit deed ze boos naar ze. Hoe lomp ze soms ook deden. Als ze speelden kwam zij er gezellig bij zitten, gewoon middenin. 'Poehoees ga eens weheg'. 
Ze maakte zich nergens zorgen over toen wij dat wel deden. Zij had aan eten, een zachte bank en af en toe een aai over dr bol genoeg. 

En nu is ze er niet meer. De liefste poes. Wat een stilte laat ze achter. Een verdrietige Glenn; 'ik heb water in mijn ogen!'. Een verwarde peuter. Tranen om een gewone poes...maar wel die van ons. Ze hoorde er gewoon helemaal bij ♡ 




Reacties

Populaire posts van deze blog

tien

Lieve Glenn,  Sinds jij er bent is er niets meer van mijn perceptie van tijd overgebleven. Wat eerder een dag duurde lijkt soms, maar dan in het slechtste geval, op een jaar en wat een jaar is, vliegt soms voorbij alsof het een dag was.  In the morning when I wake And the sun is coming through Oh, you fill my lungs with sweetness And you fill my head with you Shall I write it in a letter? Shall I try to get it down? Oh, you fill my head with pieces Of a song I can't get out Can I be close to you? (Paper Kites -Bloom) Waar het toen jij zo ziek bleek en daarom onze wereld tot stilstand kwam - en lang daarna, met elk liedje op de radio over jou en ons leek te gaan, zo ging die wereld weer langzaam draaien en zijn die liedjes onderdeel geworden van wat is geweest. Hoe bijzonder is het dat, want ik luister ze niet elke dag, ze wanneer ze voorbijkomen ik weer even terug mag naar toen. Tien jaar geleden.  De tijd van opschudding, de tijd tussen hoop en vrees.  I'd be lost without you

Een ware hel

Lievelieve Glenn, Mannetje mannetje, waar zijn we in terecht gekomen! Kotsmisselijk ben ik ervan. Vanavond onder het mes..wat een onzekerheid! De angst om jou kwijt te raken duizelt me in alle vezels van mijn lijf. Het raakt me tot in het diepst van mn ziel. Verder kijken bestaat niet. Leven in het hier en nu, zoals de maatschappelijk werkster ook zei. Kijkend naar jou handjes, haartjes, voetjes, oogjes besef ik me zo erg dat wij bij elkaar horen. Zometeen word je opgehaald. Ik probeer met alle macht me te focussen op mijn ademhaling, maar een seconde later word ik alweer door de realiteit ingehaald. De sneltrein dendert maar door. Waar stopt ie even..zodat ik weer even op adem kan komen. Mama weet niet waar ze op moet hopen. Waar haal ik het vandaan...hoe ga ik dit redden? Een ware uitputtingsslag! Lieverd, ik zal je moeten laten gaan voor nu...ik hoop dat jij sterk zult zijn, zodat je met ons opgroeit tot een sterke vent! En de liefde mag ervaren die ik jou zo ontzettend toewens!

Hier en nu

Liefste Glenn Mama zit in de stoel wat te staren naar dat scherm met alle nummertjes en curvers. Doodeng eigenlijk. Weer een nieuwe stap om het vertrouwen terug te krijgen. Al ga ik er vanuit dat die dokters heus wel weten wat ze doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan dat ik het voel. Want lief ventje, vanaf vandaag ga jij zonder extra zuurstof door het leven. En dan te bedenken dat je pas vier weken geleden die verschrikkelijke operatie onderging. En nog geen week later de volgende. Het lijkt allemaal alweer zo ver weg. Wat ben jij een kanjer! Wat een veerkracht en wat maakt mij dat ontzettend trots dat je hier allemaal door heen bent gekomen. Al durf ik niet zover vooruit te kijken, het zijn dit soort lichtpuntjes waar mama weer hoop uit kan putten. Daarom leef ik bij de dag. Zoveel mogelijk in het hier en nu... Met mama gaat het op en af. Zolang ze er niet over hoeft te praten gaat het redelijk. Voor nu is dat goed. Het vervolg ligt voor mijn gevoel nog te ver buiten handberei