Doorgaan naar hoofdcontent

Livia bijna 4

Liefst meisjeskind, 

Over een paar dagen ben je jarig. Je hebt t er al vaak over. Belangrijkst is wat je krijgt aan kadootjes. Prio 1. Gelukkig kun je er wel van slapen, dus kun je uitgerust je kadootjes uitpakken. 
Je wordt gewoon 4. Ik vind het gewoon ongeloofwaardig. Gister werd je namelijk nog geboren. 

Wat een geluk hebben wij met jou. Meestal als een zonnetje verlicht je de dag. Je begrijpt je broer vaak beter dan wie dan ook en je bent zijn beste vriend - en andersom. Ik wil niet vergelijken - maar automatisch doe ik het toch. Het gaat allemaal zo anders. Het rare is dat ik daar nog iedere dag verwonderd over kan zijn. Want wat het ook is, je broer was mijn referentie. Ik wist niet dat het ook heel anders kon. Een kind zonder streep op haar borstkas (die ze dan eigenlijk wel wil, want wil alles hetzelfde als Glenn). Een goed voorbeeld is die dag 3 weken na jouw geboorte. Ik zat maar te wachten en te wachten tot het mis zou gaan en ik naar het ziekenhuis zou moeten om je weer beter te laten maken. Het gebeurde niet. Dat vond ik gewoon vreemd (en ook gewoon heel fijn :)) 

Je bent zo lief en leuk. Meestal krijg ik uit het niets een meisje die aan mijn been komt hangen. 'Ik vind je lief, mama!' Inclusief de tig - zo niet honderden - kusjes. Dat ene kleine vrije plekje naast me op de bank, daar kan ik jou dan vinden. Tegen me aan of je lijf geheel over dat van mij. Gelukkig maar. Want ze wil altijd graag alles zelf doen. 

Bemoeien met is een van je hobby's. Je zal wel even vertellen wat Glenn wel en niet mag doen. "Glenn, doe je sokken eens aan, je moet zo naar school!" Je overtuigingskracht maakt vaak dat hij het dan ook gaat doen. En wat moet ik vaak om je lachen. "Ga je even de klei opruimen als je er niet meer mee speelt?" "Ja maar mama, jij speelde er ook mee, dus jij moet ook opruimen!" 
We liepen een keer naar school, om te oefenen bij de kleuters. "Zal mama dan maar bij juf gaan spelen? Lekker gymen, spelen in de huishoek, kleuren en kleien?" "Nee mama. School is voor kinderen. Niet voor mensen. Jij bent een mens". Zie daar maar eens wat zinnigs op terug te zeggen. Je wilt ook eigenlijk niet meer naar de peuters. Dat zijn een stel baby's in jouw ogen. De grote school, dat is een droom. En die komt nu bijna uit!

De hele dag kun je jezelf vermaken met stiften, puzzels, je moeder de les lezen, rommeltjes en legoblokjes verzamelen en in een doosje doen en televisie kijken. Vanmorgen picknickte je met Konijn (een kussen in de vorm van) op een kleedje. En bakte je nogal wat af. Zo lief die fantasie van jou. Meestal luister ik je af (dat je het even weet, maar zeker niet merkt ;-)) 

Nee ik wil het niet al te mooi maken hoor. Want ik dank ook vaak op mn blote knieen voor bedtijd namelijk ;) 

Liefste Livia, ik ben blij dat ik jouw mama mag zijn :) 
♡ 



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

tien

Lieve Glenn,  Sinds jij er bent is er niets meer van mijn perceptie van tijd overgebleven. Wat eerder een dag duurde lijkt soms, maar dan in het slechtste geval, op een jaar en wat een jaar is, vliegt soms voorbij alsof het een dag was.  In the morning when I wake And the sun is coming through Oh, you fill my lungs with sweetness And you fill my head with you Shall I write it in a letter? Shall I try to get it down? Oh, you fill my head with pieces Of a song I can't get out Can I be close to you? (Paper Kites -Bloom) Waar het toen jij zo ziek bleek en daarom onze wereld tot stilstand kwam - en lang daarna, met elk liedje op de radio over jou en ons leek te gaan, zo ging die wereld weer langzaam draaien en zijn die liedjes onderdeel geworden van wat is geweest. Hoe bijzonder is het dat, want ik luister ze niet elke dag, ze wanneer ze voorbijkomen ik weer even terug mag naar toen. Tien jaar geleden.  De tijd van opschudding, de tijd tussen hoop en vrees.  I'd be lost without you

Een ware hel

Lievelieve Glenn, Mannetje mannetje, waar zijn we in terecht gekomen! Kotsmisselijk ben ik ervan. Vanavond onder het mes..wat een onzekerheid! De angst om jou kwijt te raken duizelt me in alle vezels van mijn lijf. Het raakt me tot in het diepst van mn ziel. Verder kijken bestaat niet. Leven in het hier en nu, zoals de maatschappelijk werkster ook zei. Kijkend naar jou handjes, haartjes, voetjes, oogjes besef ik me zo erg dat wij bij elkaar horen. Zometeen word je opgehaald. Ik probeer met alle macht me te focussen op mijn ademhaling, maar een seconde later word ik alweer door de realiteit ingehaald. De sneltrein dendert maar door. Waar stopt ie even..zodat ik weer even op adem kan komen. Mama weet niet waar ze op moet hopen. Waar haal ik het vandaan...hoe ga ik dit redden? Een ware uitputtingsslag! Lieverd, ik zal je moeten laten gaan voor nu...ik hoop dat jij sterk zult zijn, zodat je met ons opgroeit tot een sterke vent! En de liefde mag ervaren die ik jou zo ontzettend toewens!

Hier en nu

Liefste Glenn Mama zit in de stoel wat te staren naar dat scherm met alle nummertjes en curvers. Doodeng eigenlijk. Weer een nieuwe stap om het vertrouwen terug te krijgen. Al ga ik er vanuit dat die dokters heus wel weten wat ze doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan dat ik het voel. Want lief ventje, vanaf vandaag ga jij zonder extra zuurstof door het leven. En dan te bedenken dat je pas vier weken geleden die verschrikkelijke operatie onderging. En nog geen week later de volgende. Het lijkt allemaal alweer zo ver weg. Wat ben jij een kanjer! Wat een veerkracht en wat maakt mij dat ontzettend trots dat je hier allemaal door heen bent gekomen. Al durf ik niet zover vooruit te kijken, het zijn dit soort lichtpuntjes waar mama weer hoop uit kan putten. Daarom leef ik bij de dag. Zoveel mogelijk in het hier en nu... Met mama gaat het op en af. Zolang ze er niet over hoeft te praten gaat het redelijk. Voor nu is dat goed. Het vervolg ligt voor mijn gevoel nog te ver buiten handberei