Doorgaan naar hoofdcontent

Een vol hoofd en een vol hart

Come running through the forest
of these thoughts
and collapse 
into the clearing of grace.
Run through the wilderness
of who and what di not want you 
and realize there is a freedom for you 
to still want better things. 
It is okay to dream better dreams.
Even if what you lost 
seemed to be everything. 
Because the truth is, 
you were always made for more. 
You were always made to carry on.
through the worst of things, 
gathering all the strength you would need 
to be who you are today. 
Even when you were hurt along the way. 
Even when you felt like a prisoner
in your very own mind, by grace, 
you survived
and you still have permission 
to roam free. 
Roam free into the clearing.
Catch your breath.
Fall.
Rest. 
Begin again. 
You are allowed to do that. 
You are allowed to want more
than these current feelings
and out in the clearing, 
you are allowed to find healing. 
- Morgan Harper Nichols - 


Wat ik van tevoren niet had kunnen bedenken aan het moederschap, zijn de zorgen die je kunt hebben over je kind. Of juist niet. En hoe t niet vanzelfsprekend is om ze niet te hebben. 
Begrijp me niet verkeerd hoor, het is geen zaak van leven of dood. Maar wel een zaak van mijn hoofd die bijna uiteen spat van alles wat erin afspeelt. 

Volgende maand wordt Glenn 5. VIJF! Begin van het jaar moest ik er bijna van huilen. Nu denk ik: Kom maar op! Livia is 2 jaar en 3 maanden (bijna 4). En als ik me ergens totaal geen zorgen over maak is zij het wel. Ergens vind ik dat sneu klinken voor Glenn. Ik gun hem net zo goed een zorgeloze moeder, maar met alles wat er gaande is lukt dat niet altijd zo goed. Tegen een ander zou ik zeggen: logisch! Dus dat probeer ik mezelf ook steeds te zeggen. 
Ondanks dat zie ik nog steeds dat ie vooruitgaat in alles. Taal en begrip zijn een lastig punt, al is ie in anderhalf jaar tijd ontzettend hard gegroeid en natuurlijk ben ik supertrots op m'n kleine grote oogappel. 

En die taal, nou ja, die is niet eens het ergste. Het is meer z'n gedrag waar ik moeite mee heb, met zijn extreem rigide momenten en mijn zeker niet oneindige geduld. We weten niet zeker waar het vandaan komt. We zijn druk met onderzoeken en uitvinden waar wel vandaan, maar het kost tijd. Ik hoop dat de weg we nu zijn ingeslagen een goede uitwerking zal hebben. 

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken, bijvoorbeeld een (verkeers)ongeluk, een overval, medische handelingen en pesterijen. Deze behandelmethode wordt in Nederland bij volwassenen toegepast sinds 1994 en bij kinderen en jongeren sinds 2000. Bij EMDR worden traumatische herinneringen eerst geactiveerd  en dan gecombineerd met een afleidende taak zoals oogbewegingen. Zo wordt de informatieverwerking in de hersenen gestimuleerd.Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat EMDR succesvol is bij volwassenen. Ook bij kinderen zijn de uitkomsten veelbelovend. (bron: www.emdrkindenjeugd.nl)
Het is een pittige situatie waar we inzitten. Eigenlijk kan ik dat voor m'n gevoel niet eens echt goed uitleggen. Het niet weten hoe iets uitpakt, zoals een simpel ritje naar de supermarkt kan zorgen voor alles wat je eigenlijk niet wilt. En soms gaat het heel goed en vraag ik mezelf af waar ik me altijd druk om maak. Ik kan daar eigenlijk altijd wel heel lang op teren, zulke goede ervaringen. En eigenlijk probeer ik dat soort dingen zoveel mogelijk. Juist om mezelf 'te kietelen'. Ook een bezoek aan de stad met 2 kinderen is ook een mega overwinning. Als het aan het eind van de tijd niet meer gezellig is mag ik in m'n handjes knijpen. Ik slurp ze op als een goed glas wijn (als ik dat al zou drinken) 
Op school gaat het goed. Glenn vindt het prachtig en leert een hoop nieuwe dingen. Er zijn eigenlijk weinig dagen waarop hij niet naar school wil. Z'n juffen zijn allebei erg lief voor em en hebben een hoop geduld met t mannetje. Livia gaat naar de peutertjes en ze vindt het zo leuk dat ze op dagen waarop ze niet gaat heel hard moet huilen. Gister vroeg ik aan beiden wie hun beste vriend is (was eigenlijk wel een videomomentje waard) Allebei noemden ze elkaar. Ze zijn ook zo gek op elkaar dat ze elkaar regelmatig de keet uitvechten. 
Er zijn dus ook genoeg goede momenten of dagen (al moet ik er op mindere of ronduit slechte dagen er wel echt naar zoeken) Ik vind het op z'n zachtst gezegd vervelend (zeg maar ronduit KUT) dat we na bijna 5 jaar nog steeds aan het aan modderen zijn met deze dingen. Rust zou een welkome afwisseling zijn ;-) Ik las pas iets over 'levend verlies'. Ik kon mezelf er wel in vinden. Dit hadden we allemaal niet verwacht aan het begin van de zwangerschap. Het maakt mezelf onzeker. En ook al probeer ik dat niet allesbepalend te laten zijn, faal ik daar ook weleens gruwelijk in. Belangrijk is het om goed voor mezelf te zorgen en zeker dingen te doen waar ik blij van wordt, al kost dat misschien iets meer schermtijd dan ik zou willen. Een geluk voor die spruitjes van mij :-) (en heel soms komt het voor dat het meneertje eventjes in slaap valt. Want zelf vindt hij slapen enorm 2018)





Reacties

Populaire posts van deze blog

tien

Lieve Glenn,  Sinds jij er bent is er niets meer van mijn perceptie van tijd overgebleven. Wat eerder een dag duurde lijkt soms, maar dan in het slechtste geval, op een jaar en wat een jaar is, vliegt soms voorbij alsof het een dag was.  In the morning when I wake And the sun is coming through Oh, you fill my lungs with sweetness And you fill my head with you Shall I write it in a letter? Shall I try to get it down? Oh, you fill my head with pieces Of a song I can't get out Can I be close to you? (Paper Kites -Bloom) Waar het toen jij zo ziek bleek en daarom onze wereld tot stilstand kwam - en lang daarna, met elk liedje op de radio over jou en ons leek te gaan, zo ging die wereld weer langzaam draaien en zijn die liedjes onderdeel geworden van wat is geweest. Hoe bijzonder is het dat, want ik luister ze niet elke dag, ze wanneer ze voorbijkomen ik weer even terug mag naar toen. Tien jaar geleden.  De tijd van opschudding, de tijd tussen hoop en vrees.  I'd be lost without you

Een ware hel

Lievelieve Glenn, Mannetje mannetje, waar zijn we in terecht gekomen! Kotsmisselijk ben ik ervan. Vanavond onder het mes..wat een onzekerheid! De angst om jou kwijt te raken duizelt me in alle vezels van mijn lijf. Het raakt me tot in het diepst van mn ziel. Verder kijken bestaat niet. Leven in het hier en nu, zoals de maatschappelijk werkster ook zei. Kijkend naar jou handjes, haartjes, voetjes, oogjes besef ik me zo erg dat wij bij elkaar horen. Zometeen word je opgehaald. Ik probeer met alle macht me te focussen op mijn ademhaling, maar een seconde later word ik alweer door de realiteit ingehaald. De sneltrein dendert maar door. Waar stopt ie even..zodat ik weer even op adem kan komen. Mama weet niet waar ze op moet hopen. Waar haal ik het vandaan...hoe ga ik dit redden? Een ware uitputtingsslag! Lieverd, ik zal je moeten laten gaan voor nu...ik hoop dat jij sterk zult zijn, zodat je met ons opgroeit tot een sterke vent! En de liefde mag ervaren die ik jou zo ontzettend toewens!

Hier en nu

Liefste Glenn Mama zit in de stoel wat te staren naar dat scherm met alle nummertjes en curvers. Doodeng eigenlijk. Weer een nieuwe stap om het vertrouwen terug te krijgen. Al ga ik er vanuit dat die dokters heus wel weten wat ze doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan dat ik het voel. Want lief ventje, vanaf vandaag ga jij zonder extra zuurstof door het leven. En dan te bedenken dat je pas vier weken geleden die verschrikkelijke operatie onderging. En nog geen week later de volgende. Het lijkt allemaal alweer zo ver weg. Wat ben jij een kanjer! Wat een veerkracht en wat maakt mij dat ontzettend trots dat je hier allemaal door heen bent gekomen. Al durf ik niet zover vooruit te kijken, het zijn dit soort lichtpuntjes waar mama weer hoop uit kan putten. Daarom leef ik bij de dag. Zoveel mogelijk in het hier en nu... Met mama gaat het op en af. Zolang ze er niet over hoeft te praten gaat het redelijk. Voor nu is dat goed. Het vervolg ligt voor mijn gevoel nog te ver buiten handberei